WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE ZAJĘCIA DLA DZIECI
Opiekunki prowadzą ciekawe zajęcia posługując się metodami dydaktycznymi, które pomagają:
1. we wspieraniu procesu budowania poczucia własnej wartości u dzieci poprzez wzajemną akceptację i stosowanie pochwał,
2. w rozpoznawaniu, kontrolowaniu i wyrażaniu własnych uczuć przez dzieci, radzeniu sobie z tak zwanymi uczuciami trudnymi,
3. w rozwiązywaniu konfliktów w grupie metodą pokojową,
4. w kształtowaniu zdolności do empatii i umiejętności zachowań społecznych,
5. we wspieraniu procesu usamodzielnienia się dziecka.
Zajęcia dydaktyczne wzbogacające wiedzę o otaczającej rzeczywistości, zjawiskach występujących w przyrodzie, uwzględniające pory roku, święta okolicznościowe, wzbogacające słownictwo dziecka, prowokujące do myślenia. Zawarte są w nich pierwsze próby liczenia, operacje na zbiorach, wykorzystuje się w nich bogaty materiał obrazkowy, książki, inne pomoce dydaktyczne i rekwizyty.
EDUKACJA ZDROWOTNA
Dzieci edukacji zdrowotnej dzieci uczestniczą każdego dnia:
1. w zajęciach gimnastyki ogólnorozwojowej,
2. w zabawach grupowych organizowanych na świeżym powietrzu,
3. w porannej gimnastyce,
4. w codziennej nauce nocnikowania,
5. w codziennych czynnościach kształtujących nawyki higieniczno – zdrowotne.
ZAJĘCIA Z RYTMIKI
Rytmika to nie tylko nauka i śpiewanie piosenek. To także trochę teorii: co to są nuty i do czego służą muzykowi, jak wygląda pięciolinia i klucz wiolinowy itd. To poznawanie różnych instrumentów muzycznych i różnego rodzaju muzyki, od poważnej, poprzez rozrywkową, aż do muzyki wydobywanej z przedmiotów codziennego użytku: kubeczki, sztućce, patyki, klocki itp. To również samodzielne próby zagrania na instrumentach muzycznych. To także odczuwanie emocji i próby ich nazwania, wyrażenia poprzez taniec, ruch.
ZAJĘCIA PLASTYCZNE
Podczas zajęć plastycznych wykorzystywane są różnorodne techniki: malowanie palcami, rysowanie świecą, malowanie na podkładzie klejowym, grysikowym, rysunek węglem, pastelami, stemplowanie, prace wykonane z włóczek, szmatek, kasz i makaronów, zabawy z gliną, masą papierową i wiele innych. Zajęcia rozwijają dziecięcą wyobraźnię, zdolności manualne, ekspresję plastyczną, pomagają uwierzyć we własne siły, wzmagają poczucie własnej wartości, uczą cierpliwości. Zajęcia plastyczne odbywają się minimum 2 razy w tygodniu. Zajęcia plastyczne przeprowadzane z użyciem różnych materiałów i technik pracy. Wykorzystujemy w nich farby, kredki, masy plastyczne, papier kolorowy, bibuły, materiały o różnych fakturach, elementy naturalne (szyszki, żołędzie, kasztany, liście). Rozwijają percepcję wzrokową, sprawność manualną, kształtują wrażliwość estetyczną wyobraźnię artystyczną.
ZAJĘCIA I ZABAWY MANIPULACYJNO – KONSTRUKCYJNE
Dzieci budują konstrukcje z klocków, szeregują klocki, budują i burzą budowle z klocków, nakładają kółka na piramidę oraz dopasowują odpowiednie kształty do otworów. Celem zabaw manipulacyjno – konstrukcyjnych jest: rozwój zręczności i koordynacji ruchów; usprawnienie pracy dłoni – palce i nadgarstki; usprawnianie procesów myślenia i koncentracji, ćwiczenie cierpliwości i wytrwałości. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne w oparciu o różnorodny materiał do budowania, nawlekania, łączenia, z użyciem układanek, puzzli, szablonów geometrycznych, brył. Rozwijają zdolności percepcyjne, kształtują sprawność dłoni i palców, koordynację wzrokowo – ruchową, pomagają w usamodzielnieniu dziecka.
Elementy integracji zmysłowej w ćwiczeniach percepcji wzrokowej, i w ćwiczeniach dotyku w obrębie dłoni. W oparciu o materiał obrazkowy, nagrania magnetofonowe, instrumenty muzyczne, a także z użyciem takich pomocy jak drobne i większe przedmioty o rozmaitych kształtach i fakturach, masy plastyczne do ugniatania, materiał do przesypywania i przelewania
ZAJĘCIA TEMATYCZNE
Zajęcia te są określane różnymi terminami, jak np. zabawy w role, naśladowcze, twórcze, pory roku, poznawanie kultur innych narodów, zabawy w kąciku kuchennym, w kąciku lalek. Treść zabaw tematycznych wzbogaca zajęcia dzieci w naszym Klubie. Pojawia się fabuła, odtwarzane są coraz bardziej złożone sytuacje.
ZAJECIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO 2 X W TYGODNIU.
NASZ PLAN DNIA
6:30-8:00
schodzenie się dzieci, zabawy indywidualne
8:00-9:00
mycie rączek, śniadanie
9:00-10:00
poranna gimnastyka, zajęcia edukacyjne, dydaktyczne, zabawy z muzyką, plastyka,
zabawy z j. angielskim, zabawy ruchowe
10:00-11:00
wyjście do ogródka, zabawy na świeżym powietrzu
11:00-11:30
mycie rączek, czynności higieniczne
11:30 – 12:00
podawanie zupek
12:00- 14:00
leżakowanie/spanie, odpoczynek, zajęcia relaksujące przy muzyce, słuchanie bajek, spanie
14:00-14:30
podawanie II dania
14:30-15:30
zajęcia zgodnie z miesięcznym programem zajęć
15:30-16:00
podwieczorek (deser, owoce)
16:00-17:30
odbieranie dzieci/zabawy indywidualne
* Powyższy plan dnia nie jest sztywny, dostosowujemy go do potrzeb naszych podopiecznych. Czasami godziny poszczególnych zajęć trochę się przesuwają, gdy pogoda nie pozwala wyjść do ogródka zastępujemy to innymi zabawami.
Gdy dziecko jest przyzwyczajone do innego planu dnia, np. śpi lub je w innych godzinach, to nic nie szkodzi. Dostosujemy się do malucha, a on z czasem, w swoim własnym tempie sam się przyzwyczai i dostosuje do reszty dzieci.
Plan dnia może się nieco różnić w poszczególnych placówkach.